28 i 29 września 2010 byłam na konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Graal w Krakowie. Pojechałam tam głównie dla dr Marty Korendo, żeby zapoznać się ze sposobami stymulacji lewej półkuli mózgu. Chętnie też posłuchałabym prof. Cieszyńskiej jak budować system językowy, niestety oba te wykłady odbywały się równolegle. Liczę na to , że będę mogła kupić płytę z tym wykładem, ponieważ organizatorzy zatrudnili firmę, która profesjonalnie nagrywała wszystkie wykłady. Cała konferencja odbywała się w Hotelu Europejskim i miała jego klimat. Konferencja była międzynarodowa. Zaproszono na nią Państwa Rettbergów z synem Donem, Panią Susanne Shephard prezes Stowarzyszenia Osób z Zespołem Downa ze środkowego Teksasu – DSACT, oraz lekarza dr Brian’a Skotko specjalizującego się w opiece nad osobami z trisomią 21. Dzięki nim mogliśmy dowiedzieć się, że prowadzą podobne terapie usprawniające dzieci i młodzież – tak jak i nasze stowarzyszenia, oraz że nie mają ofert usług dla starszych osób z zespołem Downa. Pierwszego dnia w bloku tematycznym – jak powinien wyglądać system edukacyjny osób z zespołem Downa – matka licealistki z Dęblina opowiedziała nam o swojej córce Ani z trisomią, która w tym roku zdała maturę i dostała się na studia. Ania, obecna na konferencji, tak wzruszyła się tą opowieścią, a właściwie dumą swojej matki, że aż pociekły jej łzy – łzy szczęścia!
Tak więc i u nas są wyjątkowo zdolne osoby z zespołem Downa, które są w stanie podążać zwykłymi ścieżkami edukacji dla młodzieży. Poznaliśmy też osiemnastoletniego Tomka, z rodziny dwujęzycznej, który swobodnie porozumiewa się po francusku i po polsku i zaczął uczyć się języka angielskiego. Uczy się w technikum i chce być technikiem biurowym. Metoda Krakowska nauki czytania wykorzystuje fakt , że czytanie jest jedną z podstawowych metod stymulacji struktur mózgu szczególnie – lewej półkuli, która ma prymat w przetwarzaniu informacji językowych. Lewa półkula opracowuje informacje sekwencyjnie analizując je krok po kroku, działa według programu odkrywania relacji między elementami (dostrzega różnice między fonemami, znaczeniami, kolejnością głosek w sylabach, wyrazów w zdaniach), porządkuje sekwencje. Prawa półkula działa globalnie i holistycznie. Potrzebuje dziesięciokrotnie więcej czasu na różnicowanie dźwięków niż półkula lewa. Celem ćwiczeń jest porządkowanie świata od lewej do prawej, od góry do dołu, doskonalenie umiejętności liniowego porządkowania – element po elemencie według określonego porządku. Przykłady codziennych sekwencji: – chodzenie, – otwieranie drzwi kluczem, – robienie herbaty, kanapki, – samoobsługa, – mówienie, słuchanie rozmowy, – gra na instrumencie, – jazda na rowerze. Rodzaje sekwencji – wzrokowe, – słuchowe, – ruchowe. Etapy ćwiczeń z uwzględnieniem poziomu trudności – naśladowanie, – kontynuowanie, – uzupełnianie. Pracujemy na dwóch rodzajach materiału: tematycznego ( przedmioty…) i atematycznego, symbolicznego ( figury geometryczne ) Pamiętać należy , że obecnie występuje prymat obrazu nad słowem, dlatego biało czarny materiał jest ważny, bardziej symboliczny i schematyczny, a schematy przybliżają do czytania. Pracujemy też nad relacjami – przestrzennymi ( na stole) – czasowymi ( po objedzie) – gradualnymi ( większy, mniejszy ) – przyczynowo- skutkowymi Bez relacji nie da się czytać ze zrozumieniem. Pamiętamy też , żeby na raz wprowadzać tylko jedną relację.
Na koniec konferencji wpisałam się do księgi pamiątkowej Stowarzyszenia Grall zaraz pod Anią z Dęblina.
Oto nasze wpisy.
Dr Brian Skotko jest współautorem książki, która napisał dla rodzeństwa, które posiada siostrę lub brata z zespołem Downa. Podał nam też swoją stronę internetową. Przy okazji zapoznawania nas z terapiami, które są popularne w USA, zapytał czy wiemy co to jest hipoterapia?! Taki z pewnością jest ogląd Polaków w Stanach, jesteśmy gdzieś 100 lat za… i tu nie napisze za kim, żeby i oni nie poczuli się dotknięci! W każdym razie dr Brian Skotko, jest uroczym człowiekiem, ma o dwa lata młodszą siostrę z zespołem Downa, więc jest jak najbardziej empatywny i w temacie!